Asennukset

Pro Turbo asennukset

Ahtamattomien autojen muuttaminen turbokäyttöön,tarvittaessa koko projekti katsastettuna avaimet käteen periaatteella.

Myös muutokset jo ahdettuihin autoihin.Välijäähdytinasennukset, 
paineputkistot, pakosarjat ja pakoputkistot

 

Tietokoneella mitoitetut asennussarjat 

 

 

Suorituskykymittaukset ennen ja jälkeen asennuksen

 

Cosworth - uusi ahdin ja hukkaportti koesovituksessa





Civic - turboahdin ja pakosarja sovitusvaiheessa

 

Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

Ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

Ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

Vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.

Lisätietoja rakennussäädöksistä osoitteesta: www.ake.fi